Henrik Ventzel omkring "Dødemandsbjerget"

tirsdag den 5. maj 2009

Fra begyndelse til udgivelse: 1

Så vidt jeg husker, startede det mens jeg studerede på Kunst Akademiets Arkitektskole, altså godt og vel 10 år siden og så alligevel ikke...
Det er kliche betændt og grimt, men det begyndte vel i min barndom. Selvom min dansklærer bestemt ikke spåede mig en fremtid i forbindelse med sprog og her tænker jeg på retskrivning og syntaks, havde han overset mine to lidenskaber. Fagbøger og en livlig fantasi.
Om man spørger min familie, tror jeg de husker mig som det mærkelige barn der altid sad i et hjørne med en fagbog omkring alt fra dykning til flyets tekniske detaljer. Jeg var ganske enkelt tosset med faglitteratur og havde altid en bog med mig.
Det kan være svært at forstå et barns interesse for historiske våben, men gør man sig klart at dette kunne bruges som et springbræt til en fantastisk verden, der ikke mindede om de kedelige retskrivningstimer, begynder det at give mening.
Egentlig kan man kalde det research - jeg researchede til mine fantasier, der bar mig væk fra det trivielle provinssamfund vi levede i.
At sætte mine fantasier ned på papir havde jeg jo lært af min dansklærer var umuligt, da jeg stavede som en brækket arm og smed kommaer fra mig, som mågerne oversked bolværket på molen.
Jeg viste altså at jeg ikke kunne skrive og tegning havde jeg opgivet endnu tidligere, så fantasierne måtte det blive til.
Helt konkret skulle der gå adskillige år og en flytning fra provinsen til København før jeg glemte hvad jeg ikke kunne.
Efter en næsten færdig bachelor i Japansk sprog og kultur, kunne fantasierne og længslen efter at udtrykke mig selv, ikke længere holdes nede. Jeg glemte alt hvad jeg havde lært og kastede mig over tegning og maleri for at blive optaget på Kunst Akademiets Arkitektskole – et år efter kom jeg ind.
Det varede dog ikke mere end et år inden jeg kom i tvivl. Arkitektskolen var ikke stedet for at få frit løb for hvad jeg end måtte ønske og selvom jeg ved siden af studierne malede og udstillede så fine steder som Kunsternes Påskeudstilling i Århus, var det alligevel ikke hvad jeg søgte. Under et ophold i Japan begyndte jeg pludselig at skrive en af mine fantasier ned på min sprit nye laptop og selvom jeg ikke anede hvad jeg skulle bruge det til, kunne jeg ikke stoppe. Det tog noget tid inden jeg forstod at jeg faktisk var ved at skrive en roman…