Henrik Ventzel omkring "Dødemandsbjerget"

onsdag den 6. maj 2009

Fra begyndelse til udgivelse: 3

Det er en lidt tåget tid og jeg husker ikke alle detaljer, men det blev til nogle vældig syrede noveller og et kort ophold på Højskole. Underviserne var Karen Fastrup, Neal Ashley Conrad, Bo Green Jensen, Jeppe Brixvold og Peter Adolphsen (Der nok var den eneste der var mere syret end mig selv)
Højskole er Højskole og alle burde prøve det. Selvom det handlede om litteratur, var det lige så meget et studie i alkohol og fri sex – kort sagt det var fedt og vejret var samtidig fantastisk - udover høns i tarteletter kunne jeg ikke ønske mig mere.
En af mine noveller, som handlede om en middag for et par i ubestemt omgivelser, blev bedømt af Karen Fastrup og Bo Green Jensen. Karen var praktisk anlagt og havde sikkert taget en dyb indånding og taget fat i noget hun kunne forholde sig til. Af hende lærte jeg at holde igen med adjektiver og skrue ned for de syrede ideer.
Bo Green Jensen husker jeg mest som manden der sad i haven of læste Murakami ”Trækopfuglens krønike” Senere anmeldte han denne i meget positive vendinger. Til mine novelle havde han følgende kommentar: “Det er nok den novelle af jer alle, som jeg senest kommer til at glemme” Jeg er ikke sikker på at det var positivt ment. Ved lejlighed skal jeg høre om han stadig husker den…
Et foredrag af Ib Michael afsluttede opholdet. På vej ind i taxien vendte han sig om og råbte ”Tak for kærligheden!” Tilbage på Amager for jeg straks ind hos ”Antikvariatet” og købte hvad han havde af Ib Michael.
For at afslutte en fantastisk sommer, kvitterede jeg med at tage til Cuba, hvor jeg traf min elskede kone.
Hvilket år…